Guide till träning i graviditet

Människan är gjord för att röra på sig, och att hålla kroppen aktiv är viktigt. Regelbunden motion förbättrar alltifrån sömnkvalitet till lungkapacitet. Detta blir extra viktigt under din graviditet. Vilken typ av träning eller sport som rekommenderas beror på hur långt in i graviditeten du är. Graviditeten delas in i tre delar, trimestrar. Den första trimestern, vecka 1-12, kommer du troligen att spendera illamående och med yrsel. Därför bör du få i dig vätska och undvika att bli alltför varm. Många har heller inte så stor lust att träna som vanligt under denna tid.

Godkända aktiviteter

Vid den andra och tredje trimestern, vecka 13-40, är din mage betydligt större och barnet har bytt position. Nu kan du inte längre utföra sport som är för ansträngande – till exempel springa eller hoppa. Då du bär större delen av din vikt framåt finns det en ökad benägenhet att falla och skada barnet. Dessutom är det vanligt att ha lågt blodtryck, och då är långsamma rörelser nödvändigt. Att ligga på rygg efter vecka 16 är något du bör se upp med, då det riskerar att stänga av blodtillförseln.

At tänka på

Guide till träning i graviditet

Sporter med låg risk för skador och fall, så som simning och andra sporter som utförs i vatten, är ett bra tips. I vattnet känner du dig också lätt och smidig. Sporten du utövar bör inte kräva olika komplicerade positioner eller skapa allt för mycket puls. Dessutom är det bra om du inte riskerar att tappa balansen och ramla. Lågintensiv träning som minimerar risker, och inte är för ansträngande för hjärtat, är med andra ord att föredra. Tänker du på detta kan du lugnt träna långt in i graviditeten.

Så, för att sammanfatta; under den första trimestern är det viktigt att du undviker att bli alltför varm, då detta kan förvärra ditt illamående och yrsel. Se också till att dricka mycket vatten om du tränar, samt hålla blodsockret under kontroll. Under andra och tredje trimestern bör du inte utföra för ansträngande sporter, då barnet är mer utsatt, och du lättare tappar balansen under denna period. Utför helst aktiviteter som inte är för intensiva. Ditt blodtryck kan vara ganska lågt under sista delen av graviditeten. Ta det bara lugnt och lyssna på din kropp – träning är bra!

november 28, 2019