Sätt att slappna av för framtida mödrar

När du är gravid är det lätt att bli stressad, vilket kan resultera i att du sover och äter dåligt. När du är stressad påverkas även ditt barn negativt, och det är ju det sista du vill. Därför kan det vara bra att ta del av några goda råd och tips för avslappning. Det gör att du kanske kan ta det lugnare, och inte längre känner dig stressad inför vad som komma skall med barnet. Alla blivande mammor kan känna sig oroliga och ängsliga, så du är absolut inte ensam.

Avstressa med små medel

Du går genom massor av olika känslor när du är gravid, men för att du ska bli mindre stressad finns det några knep du kan ta till. Fundera över hur din vardag ser ut, och om det finns någon som kan avlasta dig på något sätt. Du kanske behöver minska ner timmar på ditt arbete eller liknande för att du ska kunna ta det lugnare. Promenader är bra för både kropp och själ. Under promenaderna rensar du hjärnan och får ny energi. Du kan också prova avslappnande mindfulness, så som meditation eller yoga.

Sätt att slappna av för framtida mödrar

Grymma viloställningar

När du är höggravid kan det vara svårt att hitta bekväma ställningar att vila i. Passa på att ta en kortare paus under dagarna, då du andas lugnt med djupa andetag och lyssnar på musik du gillar, medan kroppen slappnar av allt mer. För att kunna göra det behöver du ligga eller sitta bekvämt. När du sitter kan du se till att ha en liten kudde i svanken. Dessutom bör du sitta så rakt du kan, och samtidigt ha stöd för dina fötter. Du behöver också slappna av i dina axlar.

När du ska ligga ner kan det vara svårt att hitta en riktigt skön ställning. Ett sätt är att lägga dig på sidan, och sedan lägga en större kudde mellan dina knän. Skulle det vara så att du har problem med ditt bäcken kan detta hjälpa enormt. Det går också att ligga på rygg och slappna av och då ska du lägga upp benen i en vinkel på 90 grader. Sedan är det dags att börja andas och lyssna på musiken. Fokusera på ditt barn och att skapa kärleksfull kontakt er emellan.

november 28, 2019